skip to Main Content

Een goed bladritme in online magazines: 10 tips

Een goed bladritme houdt lezers geboeid en zorgt dat ze je online magazine goed lezen, tot aan de laatste pagina. Een voordeel van online magazines is dat ze meer mogelijkheden bieden om een goed bladritme te creëren dan gedrukte magazines. Maar hoe zorg je voor een goed bladritme? 

Een bladritme creëren, is een beetje als koken. Een paar hoofdbestanddelen vormen de basis, zij bepalen grotendeels de smaak. Extra ingrediënten zorgen  voor een verrassende bite en meer diepgang. Het gerecht moet op het eerste gezicht meteen aantrekkelijk zijn, als je het proeft verrassend en aangenaam zijn, en tot de laatste hap bevredigen. En je husselt de ingrediënten niet lukraak door elkaar, je doseert met beleid en blijft tijdens de bereiding proeven en waar nodig wat toevoegen of weglaten.

Ingrediënten bladritme online magazines

Voor een goed bladritme in online magazines kun je spelen met verschillende ingrediënten, namelijk:

  • De communicatievorm: tekst, beeld, video, muziek, poll, formulier, animatie, shop items, time-line, strip, reacties (formuliertje), lezersbrief.
  • Het journalistieke genre: nieuwsitem, achtergrond, reportage, interview, beeldverhaal, vraaggesprek, portret, profiel, recensie, column. 
  • De mogelijke invalshoeken: actualiteit, human interest, informatief, vermaak. 

10 tips bij het realiseren van een goed bladritme

  1. Vooraf nadenken over vorm en genre
    Denk bij de redactievergadering al goed na over een variatie van ingrediënten: welk item komt als video, welke als column, wat heeft een human interest insteek, wat is informatief, etc.. 
  2. Zorg voor een goede opbouw van het online magazine, val niet meteen met de deur in huis met een ‘zwaar’ verhaal, laat de lezer rustig ‘in’ het magazine komen. 
  3. Afwisseling is de kern van een goed bladritme. Plaats bijvoorbeeld na een zwaar artikel een luchtige fotoserie, na een video een rustige tekstpagina, na een portretserie een achtergrondartikel, na een column een video, na een human interest verhaal een nieuwsitems, etc.. Maar maak het niet te bont, dat is onrustig voor de lezer. Je kunt gerust een aantal wat langere artikelen na elkaar plaatsen. 
  4. Zorg dat de tekstbeeldverhouding varieert. Bij het ene item overheerst de tekst, bij het andere het beeld. Dus niet steeds weer 60 procent beeld en 40 procent tekst. 
  5. Zorg voor rustmomenten in het magazine, bijvoorbeeld met een mooie paginagrote foto met alleen een leuke of inspirerende streamer erop.  
  6. Wees bij online magazines voorzichtig met toeters en bellen. De kracht van het medium is weliswaar dat het veel beleving biedt, maar het kan ook too much worden. Beperk dus de op-poppende, bewegende en flikkerende elementen en achtergrondgeluiden. 
  7. Zorg ook dat de fotografie, binnen de kaders van het beeldbeleid, afwisselend is. Als je veel reportage of lifestylefotografie hebt, houd dan bijvoorbeeld de portretten sober. Denk ook aan afwisseling van kleur en zwart-wit. 
  8. Zet de belangrijkste inhoud in het eerste deel van het magazine, zoals een formulier waarmee je gegevens verzameld, of een evenement waarvoor je bezoekers wilt werven. Mocht de lezer dan gestoord worden tijdens het lezen, of toch niet genoeg geboeid zijn, dan heeft hij dat item in ieder geval gezien. 
  9. Zorg voor een goede vaste uitsmijter, een leuk human interest item dat iedereen telkens wil lezen, zoals een column, een leuk interviewtje. Dit maakt dat lezers doorgaan tot de laatste bladzijde.
  10. Maak van je bladritme waar mogelijk een stramien voor elk nummer. Dit geeft de lezer houvast, en ook jouzelf. Je hoeft niet in elk nummer precies de video op pagina 4, de column op pagina 10 en de portretserie op pagina 6 te zetten. Maar hou wel steeds ongeveer dezelfde volgorde aan, en zet een aantal ingrediënten altijd op dezelfde plek, zoals de ‘uitsmijter’. 

Hoeveel pagina’s kan een goed online magazine bevatten?

Dit hangt af van een aantal factoren, zoals de betrokkenheid van de doelgroep.

Een online magazine met een goed bladritme kan zo’n 10 pagina’s beslaan. Is de betrokkenheid groot, dan kan dit uitgebreid worden naar 15 pagina’s. Ook is jouw eigen kennis van de doelgroep van invloed, want hoe beter je magazine inhoudelijk aansluit op de behoefte, des te meer tijd de doelgroep eraan wil besteden. De homogeniteit van de doelgroep speelt ook een rol: hoe homogener de doelgroep, des te beter de inhoud op de behoefte kan aansluiten.

Leestijd online magazines

Staar je bij het bepalen van de omvang niet blind op het aantal pagina’s; de ene pagina vraagt meer tijd van de lezer dan de andere. Een vuistregel is dat een lezer gemiddeld maximaal 20 minuten besteedt aan het lezen van een online magazine. Check dus goed hoeveel tijd je per pagina vraagt van je lezer. Je kunt ook op elke pagina in een klein infoblokje aangeven hoeveel tijd je van de lezers vraagt, dat is vooral handig als een pagina uit verschillende elementen bestaat zoals een video en tekst. 

In het algemeen geldt: Liever wat vaker een bondig online magazine uitbrengen, dan af en toe een overload aan content verzenden. 

Back To Top